01Verze falconaTréninkové miseNávodyZbraněDownloady07SierraHotelFórumPilotiOdkazyInterníWebteam
Mise 31: Čelní BFM (Originální manuál strana 8-14 HEAD ON BFM) - 01. 02. 2007
Autor: Harm | (5103 přečtení)
Čelní BFM – head to head

Při čelních BFM se oba soupeří snaží dostat za záda tomu druhému. První otázka v misích, kterou budeš muset řešit, je, zda jenom proletět anebo bojovat. Tady se ti nedá pomoci, musíš vědět, co se kolem tebe děje, kolik dalších stíhačů je kolem, kolik vlastních letounů a s minimálním rizikem pak přijmout boj. Převahu v čelním BFM můžeš získat v tzv. Lead obratu. Lead obrat
Je to pokus o snížení HCA před přeletem protivníkovi linie 3/9. Tedy jinak, než protivníka mineš, snažíš se snížit odchylku od jeho ocasu. Cílem je předpovědět, kam bandita letí a dostat se za něj s odchylkou nižší než 180°. Pokud bandita nezačne obrat k tobě dříve, než překonáš jeho linii 3/9, získáš pro souboj ofenzivní výhodu výrazně nižšího polohového úhlu a odchylky jako na obrázku 18-33. Jak na to ?

1: pokus se zvýšit odchylku od letové dráhy bandity, ideální je vzdálenost jeho TC. Odstup můžeš získat v kterémkoliv směru a rovině. Jak se dostat na TC bandity víš, tak to udělej. Ideální vzdálenost, kdy zahájit lead obrat. Je průměr TC bandity, tedy asi jedna míle u stíhaček. Tedy jinak, u bambardérů s velkou TC můžeš točit lead obrat dříve, u stíhaček si musíš ještzě chvíli počkat, aby jsi se nedostal před něj nakonec tak, že se ti bandita posadí z přímého letu rovnou za ocas.


Popření lead obratu
Bandita se bude snažit o to samé, jako ty, na to vem jed. Pokud bandita provádí při tvém manévru kterým se snažíš získat odstup směrem k tobě, musíš se smířit s faktem, že ti prostě bere část manévrovacího prostoru, který jsi chtěl využít pro lead obrat. Teď asi dojde k tzv. neutrálnímu průletu kabina na kabinu. Neplivej po něm přitom, akorát si zaprskáš monitor.


Lead obrat ve vertikálním směru
Bandita ti tedy sebral manévrovací prostor pro tvůj lead obrat, co teď ? Pamatuješ si jak působí zemská přitažlivost na poloměr obratu letounu ? Proč nevyužít Split-s manévr k lead obratu ? Když se přibližuješ zespod, můžeš provést lead obrat, I když bandita klesá a zmenšuje tvůj manévrovací prostor. Těsně předtím, než zespoda proletíš kolem nepřítele, nasměřuj vztlakový vektor k zemi přibližně směrem, kam bandita míří. Pak můžeš zahájit obrat před banditu, protože I když on zahájí lead obrat, jeho TC bude v tomto okamžiku daleko větší než tvoje, což ti dává možnost dostat se mu za ocas. Tento obrat se nazývá “ lead obrat bez respektu” protože bandita vidí, že začínáš svůj obrat, ale nemůže s tím nic dělat. Nezapomeň, že totéž ti může provést bandita, jestliže on bude stoupat a ty klesat.


Možnosti při průletu
Když se dostanete k sobě, musíte se oba rozhodnout, jak dále. Pokud oba začnete obrat přibližně jedním směrem znamená to, že jste se rozhodli pro jednookruhový souboj. Pokud je směr vašich obratů oapčný, jde o dvouokruhový souboj. Ty se sice můžeš rozhodnout, jak by jsi chtěl manévrovat, ale ve skutečnosti rozhoduje směr obratu protivníka o tom, co se stane. Jinými slovy: pokud se ti podařilo získat od protivníka odstup a zahájit lead obrat tak, jak jsi ho zahájit měl správně, má smysl pokračovat přes letovou dráhu protivníka. Bandita by měl rozpoznat, že odstup mezi vámi představuje manévrovací prostor, který ti musí sebrat. Obrázek 18-35. Pokud se rozhodne pro obrat stejným směrem jako ty, tohoto manévrovacího prostoru se vzdává. Pokud se rozhodne pro obrat přes tvou letovou dráhu, tedy pro dvouokruhový souboj, minimálně ti zabrání použít získaného manévrovacího prostoru proti němu. Tedy: pokud máš převahu v obratnosti, jdi do jednookruhového souboje, jinak do dvouokruhového, pokud jsi získal značný odstup před zahájením lead obratu. Když máš manévrovací prostor, proveď obrat přes letovou dráhu bandity. .


Jednookruhový souboj
Využívá se u letadel protivníka, která mají velkou TC, především u bombardérů. Tady je to ale tak jasné, že nemusím snad nic vysvětlovat.


Dvouokruhový souboj
Tohle je souboj úhlových rychlostí a energie, kterou dokážeš udržet. Realita je taková, že ten kdo dříve ztratí energii, prohraje. Při dvouokruhovém soubiji je dobré pomoci si ( pokud začal v horizontální rovině ) potlačením vztlakového vektoru mírně pod horizont. To pomůže zvětšit úhlovou rychlost. Nezapomeň, aby jsi držel rychlost 350 knotů, to je nárazník, pod který můžeš jenom v jediném případě.Pokud se bandita pokusí vyměnit vše za jediný výstřel a maximálně přitáhne, aby tě dostal do mířidel, musíš udělat totéž a rychlost ti asi klesne pod hranici 350uzlů. Každopádně se snaž nedostat pod 250 uzlů, protože pak jsi vyřízený.


Vertikální souboj
Zde platí, že výhodu má ten, kdo první přejde přes horizont. Příklad: ty už klesáš dolů, zatímco bandita pod tebou ještě nestoupá a nedostal se přes horizont. Ve verzi 1.08 bandita dost často narazil do země při těchto dramatických manévrech a ani verze 1.10 není jiná. V Instatn action dokonce MiGy-19 při honičce kolem dokola ztratí vztlak a havarují. Vertikální souboj však nikdy nezačínej směrem vzhůru. Pokud tam uvidíš letět kdykoliv banditu, jdi za ním, přitáhni knipl méně agresivně a táhni to stále nahoru až banditovi dojde energie. Pak mu spadni za ocas, není už nic snažšího. A pozor na lag stíhání ve vertikále když jdete k zemi. Tam by jsi mohl skončit mezi krtky.

Pokud vidíš banditu, že začal stoupat, musíš za ním, kdyby jsi pokračoval v hladinovém obratu, dostane se ti za záda. F-16 nemůže žádné letadlo konkurovat při letu vzhůru, takže když nebudeš prát s kniplem jako divoká africká opice…. Pozor na čistý stíhací kurz během klesání, to je dost dobrý způsob jak přeletět protivníka. Naopak přeletět protivníka při stoupání je docela dobré, pokud mu nevletíme přímo před kanón. Takže při klesání leť opožděně a při stoupání předsaď. Není nad to sundat banditu visícího nosem za nebe bez energie ke změně směru letu. Střelba na kolo štěstí na vzduchovkové střelnici je proti tomu hodně namáhavá.


Shrnutí čelních BFM
Před soubojem si naplánuj, co chceš dělat. Zkoušej získat odstup, abys mohl provést lead obrat, pokud ti ho bandita sebere, proveď lead obrat směrem dolů. Nenech se vtáhnout do souboje kabina na kabinu tak, že budeš k protivníkovi klesat. Ten ti předvede lead obrat bez respektu a máš ho za ocasem. Vždy si při souboji zapni SA panel a dávej pozor na energii.


Závěr BFM
V této kapitole jsi se naučil základům boje jednoho proti jednomu. Takto sterilní prostředí však v misi asi nezažiješ, tam už nebude čas přemýšlet nad tím, co protivník provedl a co na to provedu já. Tam musí vše běžet automaticky. Hodně štěstí a good hunting.

Zobrazen celý článek
Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | tisk
Související články:
Mise 01: Základní ovládání letounu (Orig. man. strana 1-4 Basic aircraft handling) (01.04.2007)
Mise 02: Start (Originální manuál strana 1-3 Takeoff) REV.3 (01.03.2007)
Mise 06: Split S manévr v minimální výšce (28.02.2007)
Mise 07: Manévr Immelman (Originální manuál strana 2-16 High speed over the top maneuve) (27.02.2007)
Mise 08: Nízkorychlostní 'Over-the-Top' manévr a výstup z pádu (Originální manuál strana 2-19 Low-speed over the top maneuver and departures) (27.02.2007)
Mise 09, 10: Přistání (26.02.2007)
Mise 11: Přistání bez motorů (Originální manuál strana 3-11 (Flameout landing) (24.02.2007)
Mise 12: Navigace a let v čase (Originální manuál strana 3-19 Navigation and Timing) (23.02.2007)
Mise 13:Air-to-Air radarové módy (Originální manuál strana 4-2 Air-to Air radar modes) REV.3 (22.02.2007)
Mise 14: 20 mm kanón. ( Originální manuál strana 4-14 20MM Cannon (Air To Air)) REV. 2 (21.02.2007)
Mise 15: AIM 9 Sidewinder. (Originální manuál strana 4-21 AIM 9 Sidewinder) (18.02.2007)
Mise 16: AIM-120 AMRAAM (Originální manuál strana 4-27 AIM-120 AMRAAm) (17.02.2007)
Mise 17 AIM 7 Sparrow. (Originální manuál strana 4-20 AIM 7 Sparrow) (16.02.2007)
Mise 18: Air-to-Ground radarové módy (Originální manuál strana 5-2 Air-to Groundr radar modes) Revize 1 (15.02.2007)
Mise 19: Bombardování s pomocí CCRP (Originální manuál strana 5-12 CCRP with unguided bombs) Revize 2 (15.02.2007)
Mise 20: Bombardování s pomocí CCIP (Originální manuál strana 5-17 CCIP bombing) REV. 2 (14.02.2007)
Mise 21: Bombardování pomocí DIVE TOSS (Originální manuál strana 5-23 DIVE TOSS WITH UNGUIDED BOM) REV. 2 (13.02.2007)
Mise 22: 20mm kanon k postřelování pozemních cílů (Originální manuál strana 5-28 20MM CANNON (AIR-TO-GROUND)) (12.02.2007)
Mise 23: Neřízené rakety - Rockets (Originální manuál strana 5-30 Rockets) (11.02.2007)
Mise 24: Řízené rakety - AGM-65 Maverick (Originální manuál strana 5-32 AGM-65 Maverick) (10.02.2007)
Jak odpálit Mavericka v SP2.... (10.02.2007)
Mise 25: Laser-Guided Bombs (Originální manuál strana 5-42 LASER-GUDED BOMBS) (09.02.2007)
Mise 26: AGM-88 HARM (08.02.2007)
Mise 27: Tankování ve vzduchu (Originální manuál strana 6-2 Air-To-Air Refueling) (07.02.2007)
Mise 28: Hrozba řízených raket. (Originální manuál strana 7-2 Missile threat reaction) (06.02.2007)
Mise 29: Ofenzivní BFM (Originální manuál strana 8-2 OFFENSIVE BFM) (04.02.2007)
Mise 30: Defenzivní BFM (Originální manuál strana 8-8 DEFENSIVE BFM) (02.02.2007)
Mise SP19: Bombardování s CCRP, POP-UP útok použitím VIP/OA/VRP (31.01.2007)
Mise 03, 04, 05 (00.00.0000)

   Zpět
 

 

Založeno na redakčním systému phpRS
Novinky - index search